Ny PSU ASUS 850W kompatibel med ASUS P9X79 PRO

Permalänk
Medlem

Ny PSU ASUS 850W kompatibel med ASUS P9X79 PRO

Har en gammal dator med ett ASUS P9X79 PRO MB vars PSU (AX860i) just laggt av.
Skaffade kanske lite inpulsivt en ny PSU ASUS 850 TUF Gaming. Efter inkoppling så
bootar inte maskinen upp. Vid boot klickar det bara till efter någon tiodel. Känns som
någon säkerhetsbrytare slår till (kortslutningsskydd?)

Den gamla PSU:n hade 24 pinnars strömmatning 10+14. Den nya PSU (850 TUF) har 10+18 pinnar.
Jag tog medföljande 850 TUF kabel (10+18) och pluggade in hopp om att de skulle fungera .

Är det så att MB och den nya PSU:n är kompatibla?

Enligt spec så är strömförsörjningen till ASUS 1 x 24 pin och 1 x 8 pin EATX kontakter
Enligt spec så är har den nya PSU:n ATX 12V

Det kändes rätt men openbarligen är något fel.
Detta är inte min paradgren så jag hoppas att någon med insikt kan komma med några stalltips

/PoBe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobe:

Den gamla PSU:n hade 24 pinnars strömmatning 10+14. Den nya PSU (850 TUF) har 10+18 pinnar.
Jag tog medföljande 850 TUF kabel (10+18) och pluggade in hopp om att de skulle fungera .

Vad du pratar om här är hur kontakterna ser ut på nätagget, vilket inte spelar någon som helst roll. Det är bara den andra änden av kablarna, de du kopplar in i datorn, som är standardiserade.

Det är därför väldigt viktigt att du endast använder kablarna som följde med ditt nya nätagg, och inte någon kabel från ditt gamla nätagg. Om du använder en gammal kabel så är det inte säkert att den är kopplad på rätt sätt för ditt nya nätagg, vilket kan orsaka just kortslutning.

Permalänk
Medlem

Tack, tror att du satte fingret på den ömma punkten. Måste nog erkänna att jag startade med att fuska med 8 pinnars MB kabel och lätt den gamla sitta kvar. Nu när jag byter tillbaka till den gamla PSU: (som fungerade intermitent) så är det samma problem med MB. Tja det var kanske dags att ta ett helhetsgrep på miljön.

Skrivet av perost:

Vad du pratar om här är hur kontakterna ser ut på nätagget, vilket inte spelar någon som helst roll. Det är bara den andra änden av kablarna, de du kopplar in i datorn, som är standardiserade.

Det är därför väldigt viktigt att du endast använder kablarna som följde med ditt nya nätagg, och inte någon kabel från ditt gamla nätagg. Om du använder en gammal kabel så är det inte säkert att den är kopplad på rätt sätt för ditt nya nätagg, vilket kan orsaka just kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobe:

Måste nog erkänna att jag startade med att fuska med 8 pinnars MB kabel och lätt den gamla sitta kvar.

Ja du har nog brännt moderkortet (och kanske fler komponenter också) tyvärr.
Som tidigare skribent sa: blanda inte kablar mellan olika nätagg. Men jag kan upprepa det också: blanda inte kablar mellan olika nätagg. Speciellt inte när det är olika tillverkare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P